niedziela, 13 lipca 2008

Koptyjski krzyż

Dzielnica koptyjska jest dość specyficznym miejscem. Jest bardzo stara i zapewne dlatego znajduje się poniżej poziomu ulic w Kairze . Aby do niej wejść schodzi się po schodach i przechodzi przez bramę, która prowadzi jakby do innego świata. Ulice stanowią znajdujące się bardzo blisko siebie ściany o wysokości kilku metrów. Przez jedną z uliczek trudno się przecisnąć – nie dość, że jest ona bardzo wąska to tarasuje ją stolik, przy którym na oczach przechodniów wykonuje się tatuaże. Dzisiaj stał tam mężczyzna, który miał wykonywany tatuaż na wewnętrznej części nadgarstka. Obok stali gapie.

Koptowie w tym właśnie miejscu ręki mają wytatuowany krzyż złożony z pięciu punktów. Nie widząc jeszcze, jaki tatuaż ma robiony mężczyzna zapytałam na migi siedzącą tam starszą kobietę, czy będzie to krzyż koptyjski. Przytaknęła mi, po czym wskazała na mnie myśląc, że to ja chcę zrobić sobie tatuaż. Pokręciłam głową, że "nie, dziękuję", po czym ona zapytała na migi „dlaczego?”. Postanowiłam bezpiecznie się oddalić.

Jakie było moje zdziwienie, kiedy wracając zobaczyłam 4-5 letnią dziewczynkę czekającą na wytatuowanie krzyża. Podczas wykonywania pierwszej kropki rozległ się jej przeraźliwy krzyk. Nie chciałam tego oglądać! Czy nie można było poczekać z tatuażem, aż dorośnie? Ale nie mnie oceniać tutejsze zwyczaje ...

* * *
Przeczytaj także:
Drzwi Symboli - symbolika krzyża
Koptyjskie miejsca w Egipcie cz.1 cz.2 cz.3

0 komentarze: